1995-1998 Trabant 601 (1968)

Trabant je jedna ze značek automobilů vyráběných v minulosti automobilkou Sachsenring v saském městě Zwickau. V předválečném období patřila továrna automobilce Horch, která se zabývala výrobou luxusních vozidel. Model 601 s dvoutaktním motorem a karosérií z duroplastu se stal jedním ze symbolů NDR (Východního Německa).

Moje první auto… Co k tomu říct?

Už si nepamatuji, kolik km jsem s ním najezdil, kolik „papal“, ani co vše jsem na něm řešil za opravy. Nemám k dispozici ani foto. Každopádně:
* Koupil jsem ho jako mladý kluk od pana Peška a byl výborně udržovaný (včetně sloupků vylitých olejem, aby nekorodovali), takový malý veterán. Škoda, že jsem si ho nenechal a nezakonzervoval – dnes by to byla rarita
* K provozu bylo třeba lít benzín, olej a sem tam něco přidrátovat
* Vzhledem k tomu, že byl na 6V a autorádio na 12V, tak jsem si tenkrát do kufru udělal kastlík na baterii, tu dobíjel a napájel z ní autorádio
* V kufru jsem taky vozil nářadí na opravy na cestách – kladivo, šroubovák a drát – vždy stačilo
* Dobře zajetý to býval dravec, i 120km/hod se z něho dalo vymáčknout
* A v zimě ta škola smyku na zamrzlém plácku u nádraží… I osmičku jsem se naučil vybruslit
* Ty 12V verze, to už nebylo ono
* Nesmrtelná vzpomínka

Vytaženo z Wikipedie:

Po 2. světové válce se továrna na automobily Horch, nacházela v okupační zóně kontrolované Sověty, ze které později vznikla Německá demokratická republika (NDR). Automobilka Horch byla znárodněna a přejmenována na VEB Kraftfahrzeug-und Motorenwerke Zwickau a převzala výrobu traktorů a jiných zemědělských strojů. Později se závod sloučil s bývalými závody firmy Audi a pod názvem VEB Sachsenring Automobilwerk Zwickau vyráběla automobily Trabant. Po krátkou dobu se v ní vyráběly rovněž vozy IFA F8 a IFA F9 vycházející z předválečného vozu DKW F8. Jejich výroba byla ovšem převedena do automobilky AWE v Eisenachu, kde se v roce 1956 zrodil automobil s pojmenováním podle blízkého hradu Wartburg.

Od roku 1955 se ve Zwickau vyráběly luxusní automobily s označením P240 Sachsenring. Tyto vozy byly určeny zejména pro prominentní představitele NDR a byly vytvořeny i otevřené modely pro vojenské přehlídky. Výraznějšího rozšíření tyto vozy ovšem nezaznamenaly a v duchu uplatňované politiky byla dána přednost vývoji skutečně lidového vozidla.

Předchůdce Trabantu s označením P70 byl rovněž postaven na základech automobilu DKW F8. Poprvé u něj byla použita karoserie z Duroplastu, která se v budoucnosti stala typickou známkou Trabantů. 7. listopadu 1957, v den 40. výročí Velké říjnové socialistické revoluce, sjelo z pásu prvních 50 kusů prototypu Trabant 500 (P50); ke konci roku 1959 byla ukončena výroba modelu P70.

V roce 1962 byla představena verze P60, která se od svého předchůdce odlišovala jen minimálně. Teprve v roce 1964 byla karoserie Trabantu významně přepracována a výsledkem se stal Trabant 601 (P601). Ve stejné podobě, jen s malými změnami byl Trabant 601 vyráběn až do července roku 1990.

Ve své době byl Trabant 601 velmi progresivním automobilem, který byl jako první v masové míře vyráběn z plastů. Poháněl ho dvoutaktní, vzduchem chlazený dvouválec o výkonu 26 koní. Vybaven byl čtyřstupňovou převodovkou s volnoběžkou. Na přání byla montována poloautomatická spojka Hycomat. Trabant 601 byl k dostání ve třech stupních výbavy („Standard“, „S“ a „de Luxe“) a ve dvou karosářských variantách – Limousine a Universal (Combi). Mimo to byla vyráběna i verze Tramp s plátěnou střechou a plátěnými dveřmi, která byla využívána východoněmeckou policií a později byla k dispozici i v civilním provedení.

Během celého období výroby docházelo jen k minimálním inovacím, přestože byla připravena celá řada velmi zdařilých prototypů. Prototyp P1100 byl 601 s výkonnějším motorem VW Polo (1,05 l, 34 kW) a s modernější vzhledem, byl také tišší a čistší než jeho předchůdce. Několik prototypů bylo vyrobeno v letech 1989 až 1991, paralelně s P601.

Jedinou výraznější inovací bylo zahájení montáže již vodou chlazených čtyřtaktních motorů Volkswagen v roce 1990 při které i karoserie prodělala drobné omlazení. Stejný typ motoru se začal montovat i do vozů Volkswagen Polo. Další výrazné změny byly řadicí páka na podlaze, vpředu kotoučové brzdy a přemístění palivové nádrže do zadní části vozidla. Trabant 601 se tak dočkal označení Trabant 1.1.

Špatná ekonomická situace automobilky a nezájem zákazníků o tyto vozy způsobily, že dne 30. dubna 1991 sjel z výrobních pásů ve Zwickau poslední Trabant 1.1.

Od roku 2007 se uvažovalo o obnovení výroby. Nový Trabant nT s elektromotorem měl být k prodeji nejdříve v roce 2012. Ale žádná další výroba legendárního Trabanta nepokračovala.

Napsat komentář